Jak wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe?

Teoretycznie wszyscy dobrze wiemy, że powinniśmy się zdrowo odżywiać. Problem jednak w tym, że część z nas nie wie, co tak do końca oznacza pojęcie zdrowe odżywianie oraz są osoby, które co prawda chcą jeść zdrowiej, jednak nie do końca wiedzą, jak to zrobić albo brakuje im motywacji do wprowadzenia zmian. Warto więc zacząć od uzmysłowienia sobie, co tak naprawdę daje nam zdrowe odżywianie?

Po co mamy się odżywiać zdrowo?

To, co spożywamy na co dzień ma bardzo duży wpływ na ogólny stan naszego organizmu. Dieta jest bardzo ważnym elementem profilaktyki zdrowotnej.

Zdrowy groch i fasolkaOkazuje się, że na kondycję naszego organizmu pracujemy sobie przez całe życie. Jest cały szereg poważnych chorób, których wystąpieniu możemy zapobiec poprzez zdrowe odżywianie. Dotyczy to takich chorób jak cukrzyca , nadciśnienie oraz część nowotworów. Poza tym warto pamiętać, że to co jemy wpływa także na to, jak czujemy się psychicznie oraz jaka jest wydolność naszego mózgu.

Gdy jesteśmy jeszcze młodzi zwykle nie zaprzątamy sobie głowy takimi rzeczami jak problemy z pamięcią w podeszłym wieku. Tymczasem osoby, które odżywiają się zdrowo mogą opóźnić wystąpienie demencji a także dłużej cieszyć się dobrym wzrokiem.

Podstawowe zasady zdrowego odżywiania

Polacy jako naród mają wiele niedobrych nawyków żywieniowych. Wielu z nas pomija śniadanie i jada bardzo późne kolacje. Jadamy nieregularnie oraz mamy skłonność do podjadania między posiłkami. Typowa kuchnia domowa też nie należy do najzdrowszych bo wiele w niej potraw smażonych, czerwonego mięsa i niezdrowych węglowodanów.

Pro zdrowotne odrzywianie Dodatkowo w ostatnich latach Polacy nabyli kilka niekorzystnych nawyków takich jak spożywanie dużej ilości gotowych i przetworzonych dań z supermarketów oraz żywienie się w barach typu fast food. To czego powinniśmy się z pewnością nauczyć to częste spożywanie warzyw i owoców. Powinniśmy także sięgać po kasze i pieczywo pełnoziarniste. Czerwone mięso jak najczęściej należy zastępować rybami. W codziennej diecie warto także zredukować ilość cukru. Niezdrowe jest także spożywanie dużej ilości soli. Zamiast niej warto często sięgać po zioła.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Wiele osób przyjmuje zbyt mało płynów, co prowadzi do odwodnienia i może skutkować na przykład bólami głowy. Każdego dnia należy wypić około 2 litrów wody mineralnej. Jednocześnie należy spożywać jak najmniej wysokoprocentowego alkoholu. Ponadto warto pamiętać, by posiłki spożywać powoli, bez pośpiechu i w pozycji siedzącej. W kuchni należy także unikać monotonii, bo tylko zróżnicowane posiłki zapewnią nam potrzebne składniki odżywcze.